Powered By Blogger

Tuesday 29 March 2011

Jong Crocodile Farm





Jalan Masuk Dari Bandar Siburan

 Depan Taman Buaya

Jong Crocodile, Kuching Sarawak merupakan taman ternakan dan simpanan buaya daripada yang kecik kepada buaya yang ternama. Buaya adalah haiwan reptilia yang hidup di dalam air. Ibu buaya adalah lebih ganas daripada buaya yang lain. Induk buaya betina rata-rata menyimpan telur-telurnya dengan dibenamkan pada tanah atau di bawah seresah daun. Dan, induk tersebut menunggu dari jarak sekitar 2 meter dari dalam air. Di musim bertelur buaya amat buas menjaga telurnya.

  1. Buaya muara
  2. Buaya air tawar Irian
  3. Buaya sepit
Sedangkan di seluruh dunia terdapat 23 jenis buaya (termasuk seluruh famili Crocodilian, Alligator, Gharial, serta Caiman). Dari semua jenis tersebut, Buaya Muara Crocodilus Porosus adalah yang terbesar, dan penyebaran buaya muara adalah di perairan Indonesia dan Australia, serta negara negara lain sekitar Indonesia (Menurut pakar biologi Adam Britton, penyebaran Buaya Muara terdapat mulai dari perairan laut India dan Sri lanka di Lautan Hindia hingga Fiji di Lautan Pasifik). Pelbagai buaya yang ada terdapat dalam taman ini kecuali buaya air masin.

 Bayaran Masuk

Bayaran Masuk :
1. Dewasa : RM8.00 sahaja
2. Kanak : RM 4.00 sahaja (12 tahun kebawah)
Masa Buka: 11 a.m - 4 pm

Kisah 'Bujang Senang'



Rangka Kepala buaya "bujang senang"


Bujang Senang ialah nama seekor buaya yang mendiami Sungai Batang Lupar di Sri AmanSarawakMalaysia. Buaya ini yang dari spesies Crocodylus porosus berukuran 20 kaki panjang dan mempunyai jalur putih di belakang badannya. Bujang Senang dikatakan berumur 50 tahun.
Buaya ini dikatakan bermaharajalela di sungai ini sejak tahun 1941.Tidak diketahui berapa ramai orang yang telah menjadi mangsa kepada buaya ini, tetapi pada 20 Mei 1992, seorang wanita berbangsa Iban bernama Dayang anak Bayang telah menjadi mangsa Bujang Senang di Sungai Pelaban, anak Sungai Batang Lupar. Sekumpulan penembak tepat polis dan pemburu Iban telah berjaya menembak mati Bujang Senang setelah berusaha selama 4 jam pada 22 Mei 1992 dengan menggunakan senapang khas 'short gun'.

Tengkorak Bujang Senang kini dipamerkan di Taman Buaya (Jong Crocodile Farm)  di Siburan, Kuching, Sarawak.



Mitos Bujang Senang
Bujang Senang dikatakan adalah binatang jelmaan, kononya jelmaan seorang pahlawan Iban bernama Simalungun.dia dibunuh dan disumpah menjadi buaya lalu dia bersumpah akan membunuh semua keturunan yg membunuh dia..


Buaya ini dinamakan "Tailless Crocodile". Buaya ini tidak mempunyai ekor. Menurut cerita - cerita kau m dayak buaya ini tidak seganas buaya yang lain dan jarang menyerang manusia.


Buaya ini di namakan 'buaya jejulung'.Buaya ini hampir pupus.Mengikut Cerita cerita orang terdahulu. Buaya ini agak bersifat garang dan ganas. 

Masa Buaya -buaya di beri makanan

Biala masa yang telah di tetapkan iaitu pada jam 11 am dan 3 pm buaya buaya di taman ini akan di beri makan. Apabila perkerja di tempat tersebut hendak memberi makanan. Mereka akan membunyikan loceng di pondok tempat memberi makanan. Apabila memdengar bunyi loceng tersebut buaya buaya akan datang ke tempat tersebut untuk mendapat makanan. Makanan itu akan di gantung pada tali yang telah di sediakan.





Video JUmping Crocodile





Gambar - gambar anak buaya yang di ternak di kolam yang disediakan.


Jong’s Crocodile Farm
Jln Kuching-serian Batu 17, 94200 Siburan, Sarawak
Phone: 082-86 3570



No comments:

Post a Comment